Saturday, July 17, 2010

Salam & selamat sejahtera kengkawan ku semua…

1stly thanx la pada korang coz sudi meluangkan masa mengunjungi Blog nona manis ni…kat page ni aku nak cerita sket pasal perjalanan hidup aku dari kecik smpai la aku beso gedebak mcm ni…

nona…nona…2 la nama manis yang mak bapak aku bagi sejak lahir lagi…nama ni sgt kene ngan aku yg berkulit sdkit gelap ni…tp nmpak sweet la…hehe..actly 2 nama timangan ku…Namaku yang tertera dalam surat beranak mahupun IC ~ RUHANA BINTI ABDUL KADIR . Bapaku Abdul Kadir Bin Ahmad & mamaku Sarinam Binti Sagi.

Aku lahir d umah jer coz x sempat g klinik..time nak bersalin 2 bapak aku xde kat umah..keje luar..so mak bidan kampong la yg sambut kelahiran ku d bumi cipataan Allah SWT yang indah ini..tertera la kat surat beranak yang menyatakan aku lahir d Kg Baru Membakut…D situ jugalah tembuniku ditanam & tempat nie jgk la aku membesar ..main getah… ngan guli…main konda kondi..main masak2 & macam2 lagi mainan budak kg..bersama dngan member2 aku ms kecik dl…antaranya c lisa..c bego...c sum...c piah..ramai lagilah...

Aku ni anak ke 5..semua skali 8 org adik beradik..2 bini-bini & 6 laki-laki..tp skang nie keluargaku betambah besar lg coz kakak ku kawin udah & dpt 1 baby gurl..abg sulungku pun dah kawen gak…big family..maintain bhgia & happy selalu…syukur alhamdulillah aku panjatkan pada Mu ya Allah..

Bah...yg ni pula kisah skolah aku..Dulu, time skolah rendah aku skolah d SK Pekan Membakut dari darjah 1 smpai la darjah 6. .Dulu aku x masuk tadika pasal x wajib pown mcm skrg ni..pas 2 aku naik g tgktn 1 lak d SMK Membakut …smpailah form 6..alhamdulillah pas form 6 2 aku dpt lak twrn msk u…kecoh gak family aku coz aku x mau msk u..bukan apa coz not my test la kos yg dtwrkan..IT..fuh …aku dh la buta komputer…sbiji haram aku xtau pasal robot tuh..tub2 dpt lak kos 2…sure la aku xnak p…tp kena paksa…huhu…so tpksa la p jugak…Alhamdulillah aku leh score..

ok…ni perjalanan kerjaya ku dari 1st time pegang duit sendiri..Macam2 keja aku dah buat…1st time keje...kat ILP KK..byk pahit manis keje kat situ..ms 2 tgh tgu result spm..pas 2 aku dpt msk form 6..tgh tgu result 2 aku g r keje kilang papan..x lama..berenti…lik kg..kat kg aku keje g kat kantin skolah…xpe r drp duk umah kan!!..gpun sape nk bg duit kan..seingat aku time 2 aku x pegang lg henpon nih...so xde la kos menanggung topup...hehe...time keje 2 r aku dpt twrn msk u…pkse gak p..siap nangis2 g xnak p coz takut ngan komputer..betul…aku x bohong…tipu pun x….tp paling aku x lupa 1st time msuk class..ada amali test komp…tub2 aku lulus dlm test 2..hahaha…tekejut tahap katak aku..rasa2nya katak pun x pernah g terkejut cam aku ni...hikhikhik....blh lak lulus..padahal buta IT..myb dr pmbcaan juga kot..hah pas 2…bila sem break je aku x lik sbh pun..mls nak susahkan parents nak cr duit tambang kapal terbang..org susah la katakan..so aku g keje..smgu stdy week pun aku g keje gak..ptptn x ckp r…kalau student lain hanya stdy jer tp aku keje lak kat nilai…xpe r tiket bos support…keje ape??? kedai kain je …tp income masyuk..sume free…hehe…thanx la pd x-bos aku 2…baik giler r…

yang ni pula pasal time paktikal…pktikal 6 bulan kat cmpany MKN System Sdn Bhd..fuh best giler…tp penat gak la…byk keje…yg paling x tahan kene siapkan 4 web skaligus dlm masa 3 bulan..dah la kos IT…lain la kos multimedia…leh siapkan cpt.. huhu..alhamdulillah smua projek aku dpt sattlekan b4 tmt pktikal…pas tmt pktikal je aku dpt twrn keje trus kat company 2..tp d sebabkan ada bbrpa mslh so aku resign…pas 2 aku terus balik smla keje kat nilai 2..3 bln jer keje kat sn…ckup la tgung kos nk konvo…pas bln 5 jer aku terpaksa resign..dpt interview kat sbh..pulanglah aku ke sbh..tp hampeh..jatuh semangat aku..ingatkan dpt keje 2…tp xde rezeki…tanam jagung la 1 bln kat kampong..

Perghhhhh bagaikan perut lapar dibagi pecel lele ngan asam boi kasturi.. mak angkat aku call panggil aku keje..kedai kain lgggg…agaknyer 1 hr nanti aku lak jd tokey kain kot…insyaAllah amin…aku pun p la..kat melaka pl kali nie…nie lg bestttt...oleh krn keja aku x berat & sng, so aku pn dpt ilham nk tmbh income..gaji sbulan trus aku wat beli lptop spiderman ni…ngan berukband skali..aku nak wat website la..xpe la kan…janji itu usaha kt sdr…hehe..ada lg biz…tp kene tunggu pas raya...pasal skrg ni tengah kumpul modal...nak tau apa biznya...tunggu lepas raya nanti...sesiapa yg berminat nanti leh la contact2 aku k!!!! daaaaaaaa......

No comments: