Thursday, July 29, 2010

~ SESUDAH SUBUH ~

Oleh : Anjan Ahzana


Sesudah subuh

Kabus-kabus segar

Sedang rakus menyentuh tubuh

Lalu aku kesejukan

Sementara hati turut sama kedinginan

Diiringi kebeningan pagi mulai beransur menghilang



Adakah pagi esok?

aku masih mampu bangkit lagi

Untuk menghirup udara segar

Bersama kedamaian pagi sebegini

Bersama hari-hari yang gerimis

Sebelum aku diseru pulang



Oh Tuhanku!

Permintaan terakhirku

Sebelum engkau mengutus utusan memanggilku

Jangan kau biar bibirku kering dari menyebut namamu

Jangan kau biar hatiku buntu dari menyintaimu

Jangan kau biar aku terpenjara dari sujud menyembahmu



Oh Tuhanku!

Pada saat aku dipanggil nanti

Pesan-pesanlah pada Izrail

Cabutlah nyawaku dengan penuh kelembutan

Agar aku tidak terasa akan deritanya zat maut

Seperti yang kau perintahkan Izrail

Bilamana kekasihmu Rasullah dijemput pulang.



Oh Tuhanku!

Jangan sesekali nyawaku dicabut Izrail nanti

Seperti hambamu yang kafir lagi zalim.

Dan hambamu yang tak mahu berfikir

Akan azabnya penantian di kubur

Dan akan peritnya di Padang Masyar nanti

No comments: